Torsdag 8 oktober. Mulet och grått med isande kall vind.
SMHI spår för Krakow: 08.00 Molnigt 5° O 4 (7) m/s, 14.00 Halvklart 12° O 3 (8) m/s, 20.00 Växlande molnighet 9° NO 4 (6) m/s.

Vi väntar på färjan över Wisla

Wisla uppströms

Wisla nedströms

Färjan sedd från södra sidan

Kanalen uppströms från en bro

Kanalen nedströms från en bro

En sluss vid Oswiecim

Svalbon på manövertornet

Direkt efter frukosten promenerade Ingrid och jag iväg till Avis Biluthyrning och hyrde en liten bil. Vi blev mycket väl bemötta och fick en fin liten bil som var lätt att köra och bekväm att åka i. Vi fick med oss en massa information och en atlas över hela Polen.
Innan vi gav oss iväg kikade vi i atlasen hur vi skulle köra och direkt jag fick upp kartan över det område som var aktuellt fann jag att en kanal var inritad på ett ställe jag inte kände till.
Ingrid guidade mig dit. Det var inte den kanal jag kände till eftersom det inte fnns några slussar!
Desutom, på en anslagstavla i området var ytterligare en, för mig okänd kanal inritad! Jag tog ett antal bilder på de två kanalerna och sedan fortsatte vi mot Oswiecim där vi först stannade till vid en tapp för att Ingrid behövde besöka en toalett och vi tog en "dansk" korv som lunch.
Därefter startade vi resan "hemåt". Då tog vi den norra vägen.
Vi hade inte kommit långt innan vi körde över en kanal med sluss!
Det var denna kanal med flera slussar jag varit ute efter hela tiden.
Stannade och fotograferade den.
Sedan fortsatte färden hem till Avis för att lämna tillbaka bilen utan stopp, vilket betyder att hemresan gick snabbt och lätt ända tills vi kommit in i Krakows centrala delar. Där rådde totalt bilkaos. 5 meter med bilen tog fem minuter. Köerna var enormt långa.
Men vi kom fram i tid och lämnade ifrån oss bilnycklar och allt annat som hörde till bilen, samt betalade en del extra för att vi inte hade tankat bilen. Den detaljen hade helt försvunnit från våra minnen i de enorma köerna.
Hemma på hotellet tog vi ett glas vin i hotellets bar tillsammans med några av reskamraterna.
Till slut var det dags för middag. Ett stort gäng drog iväg tidigt, några andra något senare och till slut Ingrid och jag plus ytterligare ett par.
Vi hamnade till slut hos ett gäng långt ner på den gata som leder till Stora Torget. Deras mat kom in i princip samtidigt som vi beställde vår.
Sedan umgicks vi över bordsgränserna tills det var dags att gå hem till hotellet.