Lördagen den 20 september

Bussrundtur och ledig eftermiddag

Efter frukosten åkte vi iväg på dagens utflykt som var en stadsrundtur planerad ta tre timmar för att sedan avslutas med lunch. Trots att flera av turens planerade mål var stängda just denna dag tog turen åtminstone fyra timmar på grund av köer och trafikstockningar.
Den avslutades i alla fall med en gemensam lunch som ingick i priset för resan. Till och med valfri dryck i stor mängd ingick!
Själva lunchen bestod av ett mycket välfyllt smörgårdsbord där man själv fick välja vad man ville ha. På ett annat ställe i lokalen fanns dessutom en grill där man fritt kunde beställa grillning av en mängd olika saker.
Allting smakade mycket bra, även om någon klagade på att han fått sin bit oxfilé alltför hårt grillad.
Jag för min del nöjde mig med två omgångar från den helt färdiga avdelningen och jag avslutade med två vändor till efterrättsavdelningen.
Jag blev givetvis proppmätt av detta och allting motsvarade förväntningarna.
Ingrid och jag var bland de första att lämna lunchen. Vår svenska guide följde oss ut och sedan runt ett gathörn och pekade:
- Ditåt skall ni gå tills ni ser tunnelbanestationen.
Vi följde hennes råd och blev förvånade över hur snabbt vi hittade dit.
Tog andra tåget "hem". Dessa tunnelbanetåg går nämligen var eller varannan minut så man behöver inte gråta över ett missat tåg!
Vi hoppade av på en hållplats och hamnade mitt i en årligen återkommande hästtävling, med vidhängande marknader som fyllde så gott som hela stadsdelen. Flera gator var helt avstängda och så vidare.
När vi varit hemma på hotellet en stund tog vi en tur i festivalsområdet utan att handla något. Sedan tog vi igen oss på rummet en stund. Jag laddade in dagns bilder och senare på kvällen gick vi ut till festivalsområdet en gång till för att köpa och äta en enkel korv till middag.
Just en korv var allt vi maktade få ner efter den oerhört kraftiga lunchen.
Men det var värt besväret att trycka ner denna korv. Dels var den mycket god och dels stämningen i området mycket god och så fick vi njuta en mycket varm sensommarkväll.
När vi kommit hem från vårt kvällsäventyr på den stora marknaden i stan öppnade vi den flaska vitt vin vi köpte på vingården igår. Den hade legat i kylskåpet hela natten från igår och smakade mycket bra! Synd att vi inte kan/vågar ta hem några flaskor på flyget.
Vi satte upp en god stund och njöt av det.

© 2014 Bilderna togs av Bosse och Ingrid Arnholm.