Malta 2013

Onsdagen den 15 maj

Utflykt till Gozo
Mulet och varmt. Svag vind. Det har regnat lite i natt. Under min morgonpromenad kom några få regnstänk.

Efter frukosten gick Anders och jag till biluthyraren och lånade en barnstol. Den var mycket skitig så vi lämnade den till Ingrid för tvättning och sedan till Robert och Ingrid så att de fick reda ut alla snoddarna och till slut montera den i bilen.
Detta hade vi gott och väl klarat av innan Anki och Ivan kom och vi kunde starta vår dagsutflykt till den norra ön Gozo.
Vi var snabbt framme vid färjan som bjöd på en lugn och fin överfart och under färden hade vi fina vyer och såg bland annat den Blå Lagunen på avstånd.
Iland körde vi på ynkligt små vägar först till staden Rabat/Victoria där vi där vi vandrade runt i citadellet en stund och sedan åt en god lunch.
Sedan körde vi till en härlig Xlenid Bay med en fin liten turistby längst in. Vi smakade där på hela Maltas bästa glass. Sedan skulle Linda absolut snorkla längst in i hamnen, vilket tog sin tid. Jag hittade flera fina badstegar på ena sidan och byttte om till badbyxor och tog ett dopp. Vattnet var lagom svalkande. Härligt.
Efter detta stopp som tog sin rundliga tid fortsatte vi till ett annat ställe med underliga stenformationer, Dweira Bay, bland annat en stor stenport, Fungus Rock, ute i vattnt och en stilla lagun förbunden med havet via en trång naturlig tunnel. Genom denna tunnel körde små båtar turister ut till havet och stentunneln. Inne i denna lagun badade Hedda och Ingridarna.
Sedan vidare till en badstrand med röd sandstrand, Ir-Ramla, vilket är unikt. Även floran här är unik. Här badade Anders och Hedda.
Vi avslutade dagen med en härlig middag i deen lilla fiskarstaden Masalforn, ganska nära den sista stranden. Flera av oss åt stekt kanin, en riktig delikatess! Vi blev mycket väl mottagna och behandlade och uppenbarligen drog vår ankomst en rad fler kunder, varför vi bjöds en del förmåner, bland annat fri cognac till kaffet!
När middagen var avslutad körde vi direkt till färjan hem till Malta. Där märkte vi att vinden ökat betydligt, men överfarten blev ändå lugn och resten av resan "hem" gick snabbt.
Men vi kom inte i säng förrän närmare klockan 01!