Malta 2013

Lördagen den 11 maj

Start från Göteborg
Mulet med en del ljusare strimmor. Svag vind. 8 grader.

SMHI spår: Under dagen växlande molnighet och runt 15 grader. I kväll och i natt mest molnigt och en och annan regnskur. Som lägst under natten knappt 10 grader. Vind omkring sydväst.
Kattegatt: Sydväst 4 - 8. Från i kväll syd eller växlande. Mest god sikt, i natt en del regnskurar.

Jag gick upp före 5 och satte genast på kaffet. Fixade sedan en del innan jag bredde mina mackor och så fort de var uppätna började de direkta förberedelserna för vår avfärd.
Ingrid var snabbt nere och åt sin frukost och därefter var hon oväntat snabb. Jag var knappt inne efter att ha slängt det sista i komposten förrän hon var helt påklädd och bar ut sina grejer till bilen.
Jag fick rappa på och glömde både mina tofflor och en grenkontakt, men vi kom iväg bara någon enstaka minut efter 6.
Klockan sju parkerade vi som bil nummer tre i kön till Svanesundsfärjan.
När vi kom i land på andra sidan körde vi givetvis direkt till Björkvägen där Anders och Linda väntade på oss. De var snabbt ombord och vi körde tillbaka till färjan där vi fick vänta en stund.
Sedan gick resan snabbt och lätt upp till Strömstad, där vi först fikade på Backlunds Konditori i badhuset, sedan handlade Anders medikamenter till en bekant på Malta på apoteket innan vi fortsatte mot Oslos flygplats Gardermoen.
Inne i Norge stannade vi till vid en bensinstation för att Anders skulle ta över ratten den sista biten och han skötte detta helt OK till han parkerat vid flygplatsen.
Det var ett stycke att gå därifrån till incheckningen. Efter en stunds funderande hittade vi en automat där vi matade in bokningsnumret och fick reda på vilka platser vi skulle sitta på i planet. Det var ju lätt. Sedan fortsatte vi genom säkerhetskontrollen där vi stannade till och ringde till Robert.
De hade just kommit fram till och in på samma p-plats som oss. Vi beslutade att vi skulle vänta där vi var, så att vi kunde träffas och äta lite innan vi gick ombord på planet.
Ingrid och Robert hade "glömt" boka platser ombord så det blev lite krångel med detta, men till slut hamnade vi alla tillsammans även ombord på planet.
Flygningen gick lätt och även Hedda tyckte det var helt OK och givetsvis mycket spännande. Men utan sin eftermiddagsslummer blev hon aningen tjurig mot slutet. Det gick dock snabbt över och när vi sedan landat och kommit i land var hon pigg och glad igen.
Direkt vi kommit in i terminalen hittade vi vår chaufför, men fick vänta en stund då ett annat par skulle åka tillsammans med oss. Det visade sig vara det par som satt intill oss i planet.
Framme vid hotellet var vi alla trötta men behövde och liten promenad och lite mat.
Hedda var dock så trött att hon och Ingrid stannade på hotellet för att gå till säng direkt. Vi andra gick ut. Fastnade för en restaurang vid torget där det var många ur lokalbefolkningen som åt.
Maten var utmärkt och stämningen hos oss, andra gäster liksom på alla de andra restaurangerna runt torget var hög.
Det blev alltså en trevlig avslutning på denna den första resdagen.

Väntan på färjan till Svanesund

Lunchstopp i Strömstad

På Gardermoen

Fika på Gardermoen

Taxfree-fynd för 265000 NOK!